Tämän sivuston ohjeistus auttaa peruskäyttäjää (lääkäri tai sairaanhoitaja) ottamaan DomaCare Medin käyttöönsä omalle tietokoneelleen.


1. KÄYTTÖOIKEUKSIEN ASETTAMINEN


Jotta DomaCare Medin käyttö olisi mahdollista niin käyttäjällä tulee olla DomaCare-käyttäjätunnukset oikeaan kantaan ja hänen tietonsa pitää olla lisättynä DomaCare Medin puolelle. Yrityksen pääkäyttäjä tekee seuraavat vaiheet ennen kuin lääkäri tai sairaanhoitaja aloitaa DomaCare Medin käytön.


Tarkemmat ohjeet DomaCare Medin käyttöoikeuksien lisäämiseksi käyttäjälle löydät täältä.


HUOM. Mikäli et näe eResepti-painiketta asiakassivulla niin todennäköisesti käyttöoikeuksia ei ole asetettu sinulle oikein. Tarkista ensimmäiseksi, että DomaCare-käyttäjätiedoistasi löytyy hetu, toimikorttinumero ja jos olet lääkäri niin näiden lisäksi myös SV-numero. Kuva eResepti-painikkeen sijainnista kohdassa DomaCare Medin käyttäminen.


2. OHJELMISTOJEN ASENNUS


Käyttäjän koneelle tulee asentaa eReseptiversiollinen DomaCare, Mpollux-kortinlukuohjelma sekä asettaa Chrome-selain koneen oletusselaimeksi. Mikäli sinulla ei ole oikeuksia asentaa ohjelmia tietokoneellesi niin pyydä yrityksesi IT-tukea tekemään asennukset.


HUOM. Ohjelmistojen lisäksi DomaCare Medin käyttöön tarvitset kortinlukulaitteen.


2.1 DOMACAREN ASENTAMINEN


a) Mene selaimellasi osoitteeseen www.domacare.fi/lataa

b) Lataa DomaCare-versio jonka perässä lukee (DomaCare + eResepti). Tämä paketti pitää sisällään tarvittavan DomaSigner-ohjelmiston. DomaSigner- ja Mpollux-ohjelmistot toimivat tällä hetkellä vain Windows-tietokoneissa.


HUOM. DomaCare Medin käyttö ei ole mahdollista Mäkillä, Linuxilla tai mobiililaitteilla (puhelimet/tabletit).


2.2 KORTINLUKIJAN ASENTAMINEN


DomaCare Medi tarvitsee toimiakseen Mpollux-nimisen kortinlukuohjelmiston, jonka voit ladata täältä.

a) Siirry valikosta haluamasi käyttöjärjestelmän kohdalle. Todennäköisesti käytössäsi on Windows 7 tai uudempi.


b) Lataa ja asenna aina ylimpänä oleva uusin exe-versio Mpollux-kortinlukuohjelmasta. Versio numero saattaa olla eri kuin kuvassa.

Kun Mpollux-ohjelma on asentunut niin näet Mpollux-ikonin Windowsin alapalkissa kellon vieressä. Ikoni on keltainen, kun toimikortti on kortinlukijassa ja harmaa, jos kortinlukija on tyhjä. Mpolluxin asennuksen jälkeen joudut käynnistämään tietokoneesi uudestaan, jotta ohjelmisto toimisi.


Toimikortin testaaminen


Voit halutessasi testata toimikorttisi ja kortinlukijan toimivuutta DomaSigner-ohjelmiston avulla.


a) Etsi DomaSigner-ikoni Windowsin oikeasta alalaidasta kellon vierestä. Samasta paikasta kuin missä Mpollux-ikonikin on.


b) Avaa DomaSigner-ohjelmisto painamalla ikonia hiiren oikealla ja valitsemalla avaa.


c) DomaSigner avautuu uuteen ikkunaan. Ikkunan alalaidassa on Testaa asetukset -nappi, jota painamalla voit testata kortin toimivuutta.


d) Ohjelma kysyy kortin pinkoodia. Syötä koodi.


e) Mikäli kortti, kortinlukija ja ohjelmisto toimivat niin DomaSigner ilmoittaa allekirjoitustestin onnistuneen. Jos näin ei tapahdu niin ole yhteydessä yrityksesi IT-tukeen varmistaaksesi ohjelmistojen asennuksen toimivuuden. Mikäli IT-tuki totetaa asennuksen olevan ohjeiden mukainen niin ota yhteyttä Invianin asiakaspalveluun niin ratkaistaan yhdessä ongelma.

2.3 CHROME-SELAIMEN ASENTAMINEN


HUOM. Suosittelemme käyttämään DomaCare Mediä Googlen Chrome-selaimella. Muilla selaimilla ohjelman käytössä tai kirjautumisessa voi ilmetä ongelmia.


Aseta Chrome myös tietokoneesi oletusselaimeksi jotta DomaCare osaa aukaista Medin aina oikeaan selaimeen painettuasi eResepti-nappia.


Lataa Google Chrome täältä »


Lue Googlen ohjeet oletusselaimen asettamiseksi täältä »


3. DOMACARE MEDIN KÄYTTÄMINEN


Nyt olet valmis aloittamaan DomaCare Medin käyttämisen. Pääset kirjautumaan DomaCare Mediin painalla eResepti-nappia haluamasi asiakkaan asiakassivulla.

DomaCare Medi aukeaa tämän jälkeen Chrome-selaimeen ja kirjautuminen järjestelmään tapahtuu varmennekortin avulla.

Alla linkkejä DomaCare Medin peruskäyttöön:


1) Kirjautuminen
2) Kirjoita uusi resepti
3) Etsi asiakas ja eReseptit
4) Katso viimeaikaiset tapahtumat
5) Katso asiakaslistasi


4. MAHDOLLISET VIRHETILANTEET


Löydät ohjeita mahdollisten virhetilanteiden ratkaisemiseen täältä.


Mikäli et löydä ratkaisua ongelmaasi ohjesivuiltamme niin olethan yhteydessä asiakaspalveluumme sähköpostilla info@invian.fi tai puhelimella 020 7424 0900.