- Yleistä tuotteista
- Esimerkkejä luotavista tuotteista
- Tuotteen luominen
- Tuoteasetuksien määritykset
- Aikapohjainen tuote -kohdan lisämääritykset
- Palvelupaketit laskutuksessa
- Palvelusopimus - yleistä
- Palvelusopimuksen luominen
Yleistä tuotteista
Suosittelemme tekemään ensin suunnitelman siitä, että mitä tuotteita myytte. Kannattaa miettiä tuotteita myös eri kategorioiden kautta.
Tuotteilla tarkoitetaan esimerkiksi:
- Siivous
- Tuotteita luotava esim. Siivous arki, Siivous la, Siivous su, Siivous PS
- Kotihoito
- Tuotteita luotava esim. Kotihoito arkiaamu, Kotihoito arki ilta, Kotihoito PS
Jokainen laskutettava käynti tai tuote tulee olla luotuna tuotteeksi Domacaressa, mutta tuotteita ei kannata olla liikaa. Samaa tuotetta voi käyttää useilla sopimuksilla.
Tuotteita hallinnoidaan Laskutus-välilehdellä Tuotteet-osiossa.
Kategoriat-otsikon alla näet valmiiksi luodut kategoriat. Voit nimetä niitä omassa yrityksesi ympäristössä uudestaan sinikynän kautta, poistaa punaisesta ruksista tai luoda uusia alhaalta löytyvästä painikkeesta.
Hinnat määritellään vasta sopimuksella. Aikapohja-asetukset voi myös muokata sopimuksien mukaisiksi.
Esimerkkejä luotavista tuotteista
Kategoria: Kotihoito (itsemaksavat)
Tuotteiden nimet:
- Kotihoito arki aamu
- Kotihoito arki ilta
- Kotihoito arki yö
- Kotihoito la aamu
- Kotihoito la ilta
- Kotihoito la yö
- Kotihoito pyhä aamu
- Kotihoito pyhä ilta
- Kotihoito pyhä yö
Kategoria: Palvelusetelit
Tuotteiden nimet: (Tässä esimerkissä vain kotihoito)
- Kotihoito arki aamu PS
- Kotihoito arki ilta PS
- Kotihoito arki yö PS
- Kotihoito la aamu PS
- Kotihoito la ilta PS
- Kotihoito la yö PS
- Kotihoito pyhä aamu PS
- Kotihoito pyhä ilta PS
- Kotihoito pyhä yö PS
Tuotteen luominen
Pääset luomaan lisää tuotteita oikealta alakulmasta “Lisää tuote” painikkeella. Lisää tuotteelle vähintään keltaisella olevat kohdat: nimi, tuotekoodi, laskutusperuste, aikapohjainen tuote, laskutusyksikkö, tuotekategoria ja kirjanpidon tili.
Tuoteasetuksien määritykset
Nimi = Nimi, joka näkyy laskulla. Jokaisella tuotteella tulee olla oma nimi ts. kahta samannimistä ei voi olla.
Tuotekoodi = Tuotteen koodi, varmista esim. asia kirjanpitäjältäsi.
Yksikköhinta = Yksikköhinta täytetään vain vuorokausi- tai kuukausipohjaisille tuotteille 1€. Palvelusopimuksilla annetaan vasta oikeat hinnat. Vuokrat ja vuorokausituotteet lisätään asiakkaan taakse palvelupakettina, jotka hinnoitellaan erikseen siellä.
Laskutusperuste = Pääsääntöisesti Palvelusopimus. (Yksikkö -> jos kaikilla yksikön asiakkailla tuote maksaa saman verran ja asiakas maksaa sen itse)
Laskutusyksikkö = esim. h, kpl, kk, tai vrk
Tuotekategoria = Valitse haluamasi kategoria, minkä alta tuote jatkossa löytyy.
Arvonlisävero = Jos tuotteella on arvonlisävero niin prosentti laitetaan tänne. Hinnaksi sopimuksella tulee laittaa veroton hinta.
Tyyppi = Päiväkohtainen tai kk
Kirjanpidon tili = Kirjanpidon tili, johon tapahtuma kirjautuu. Varmista asia kirjanpitäjältäsi.
Kustannuspaikka = Jos tuotteet halutaan jonkun tietyn kustannuspaikan alle, voi sen määrittää tässä tai sopimuksella hinnaston kautta, jos yrityksellä on useita kustannuspaikkoja käytössä.
Rastivalinta palveluissa = Tuote tulee näkyviin Palvelut-välilehdellä, käytössä esim. palveluasumisessa: ateriat ja aktiviteetit.
Näytä asiakassivulla = Pystyy lisäämään tuotteena “Lisää laskutettavaa”-painikkeen kautta asiakaskortilta ja kassakoneesta. Esim voisi olla esim. “hoitotarvikkeet” tuote jonka voisi käsin laittaa tarvittaessa laskutukseen asiakaskortin takaa.
Seliterivi laskulle = käytetään jos kaikkien sopimuksien kohdalla pitää olla jotain lisätietoa tästä tuotteesta.
Ryhmittelytunnus = käytetään jos tuotteet pitää kerätä samalle laskulle.
Aikapohjainen tuote = käytetään aikapohjaisilla tuotteitta
Aikapohjainen tuote -kohdan lisämääritykset
Mikäli aikapohjainen tuote -kohta on valittu, avautuu aikapohjaisen tuotteen lisämääritykset
Laskutusyksikön pituus = esim. jos tuntihinta tähän tulee laittaa 60 min.
Aktiivinen klo = kertoo millä kellon ajalla tämä tuote on voimassa esim. 8:00-18:00
Minimiaika = mitä käynnistä laskutetaan vähintään, vaikka käynnillä kulunut aika olisi vähemmän kuin käynnille suunniteltu
Laskutus aloitetaan, lopetetaan, perutaan laskutus, älä laskuta ennen kuin = näitä tarvitaan erikoistilanteissa, kun halutaan laskuttaa esim. 30 minuutin käynti eri tuntihinnalla kuin 60 min.
Intervalli = 15 min intervalli tarkoittaa sitä, että jos käynnillä on oltu 16min niin laskutus pyöristyy 30min. 5min intervalli, käynti 6min pyöristyy 10min käynniksi.
Aktiivinen = Ajankohtana, jolloin tuote on aktiivinen. Arkipyhinä ja aattoina voi käyttää esimerkiksi yhtä tuotetta jos haluaa. Tai sitten sunnuntaille oma tuote ja arkipyhille oma.
Palvelupaketit laskutuksessa
Esimerkki: Asumispalvelut
Mikäli asiakasta halutaan laskuttaa esimerkiksi vuokrasta, joka sisältää sähkön ja esimerkiksi ateriat ja nämä tuotteet halutaan eritellä laskulle niin näistä on luotava kaikista omat tuotteensa.
Luodaan palvelupakettia varten siis tuotteet:
- Vuokra
- Sähkö
- Ateriat
Palvelupaketti asetetaan asiakkaan takaa tai Laskutus-välilehti ja täältä Palvelupaketit-osio. Pakettiin valitaan kaikki 3 luotua tuotetta.
Vinkki
- Palvelupaketeista voi tehdä “pohjia”: Laskutus-välilehti | Palvelupaketit-osio | Muokkaa palvelupakettipohjia
- Palvelupaketteja voi jatkaa massana Laskutus-välilehti | Palvelupaketit | Jatka useita palvelupaketteja
Kattavat ohjeet palvelupakettien luonnista löytyy tukisivustolta kohdasta Palvelupakettien määrittäminen.
Palvelusopimus - yleistä
Kun tuotteet ja kategoriat on luotu, luodaan palvelusopimukset. Palvelusopimuksen tulee luoda, jotta laskut saadaan lähetettyä halutuille maksajille eli laskun saajille.
Yleistä tietoa palvelusopimuksesta
- Voidaan käyttää sopimuspohjaista hinnoittelua asiakkailla
- Saadaan luotua koontilaskuja
- Jokaisen asiakkaan takana voi olla vain yksi palvelusopimus ja täten vain yksi hinnasto käytössä per asiakas
- Tämän vuoksi esimerkiksi palveluseteli palvelusopimuksella kannattaa olla myös valittuna itsemaksavat kategoriaan kuuluvat tuotteet hinnastoon
- Palvelusopimuksia luodessa luodaan samalla maksajia, jotka löytyvät myöhemmin Maksajatiedot-välilehdeltä, jossa maksaja tietoja päivitetään.
- Hinnankorotukset tehdään aina palvelusopimusten hinnaston kautta
- Palvelusopimukset löytyvät Laskutus-välilehden kautta Sopimukset-osiosta.
Palvelusopimuksen luominen
Uusi palvelusopimus luodaan Luo uusi palvelusopimus -painikkeen alta.
- Luo uusi sopimus
- Lisää maksaja henkilöikonin kautta (keltaisella ensimmäisessä kuvassa)
- Aseta voimassaoloaika
- Näytä hinnasto -painike
- Lisää tuotteet sopimushinnastolle
- Määritä sinisen kynän kautta tuotteen asetukset & hinnat tälle sopimukselle
- Jos lisäät palvelusetelisopimukselle itsemaksavia tuotteita, muista laittaa sinikynän takaa “Tuotteen maksaa asiakas” Kyllä.
- Määritä mahdolliset karenssi asetukset ja aikapohja-asetukset tälle sopimukselle
Nyt olet luonut sopimuksen, jonka voit antaa asiakkaille, ketä sopimuksen hinnasto/maksaja koskevat. Mikäli teet hinnastoon tai tuotteisiin muutoksia, niin punakynäajo on aina tehtävä ennen kuin tuotteet nousevat laskutukseen oikein.
Laskutuksen ongelmissa kannattaa aina ensin tarkistaa
- sopimuksen tuotteet
- hinnat
- aikapohja-asetukset
- onko asiakkaalle annettu oikea sopimus
Jos sopimuksen hinnastossa näkyy aikapohja-asetuksissa “käytä tuotteen oletusta” joudut menemään Tuotteet-välilehdelle etsimään oikean tuotteen ja katsomaan sieltä tarkemmat oletus asetukset.