1) Miten ja kenen kanssa kanta sopimus tehdään?
Yksityiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajat liittyvät suoraliittymismallilla. Liittymismalleista löydät lisää täältä.
2) Korttien tilaaminen
Varmennekorteista ohjeistaa Digi- ja väestitietovirasto (DVV) ja korttien tilauksien toimipaikat löytyvät heidän nettisivuiltaan.
3) Ketkä tarvitsevat varmennekortin
Kaikki, joiden nimissä tietoa arkistoidaan. Lähtökohtainen vaatimus on, että kaikilla ammattihenkilöillä tai asiakastietoja kirjaavilla henkilöillä on kortti.
4) Milloin Domacareen pitää kirjautua käyttäen varmennekorttia
Jos haetaan muilla järjestelmillä arkistoituja tietoja sosiaaliarkistosta
Jos lähetetään sosmeta-asiakirjoja Dokumentit -näkymässä
5) Arkistoidaanko tietoa, mikäli käyttäjä ei ole kirjautunut varmennekortilla
DomaCareen tulee ominaisuuksia, jotka lähettävät tietoa sosiaaliarkistoon taustalla. Ensimmäinen tällainen ominaisuus on päivittäiskirjaus.
Tällaiset ominaisuudet tuottavat arkistoon asiakaskertomusmerkintöjä tai asiakasasiakirjoja, vaikka niitä käyttäisi ilman varmennekorttia tai mobiililla.
6) Symboliraporttien arkistoituminen Kantaan.
Raportteja, jotka sisältävät terveystietoa, ei voida arkistoida sosiaaliarkistoon. Käyttäjän tulee päättää, sisältääkö raportti terveystietoa vai asiakastietoa. Tämä valita määrittää symbolit, jotka ovat käytettävissä raporttia kirjoitettaessa. Muuten kirjaaminen toimii kuten aiemminkin, ja tarvittavat sosmeta-rakenteet / terveystietojen arkiston otsikot luodaan taustalla käytettyjen symbolien perusteella.
Raportit-näkymästä pääsee katsomaan raporttien perusteella Kantaan arkistoituja asiakirjoja.
7) Miten paljon kantaa varten pitää työntekijöitä kouluttaa ja mitä koulutetaan? Kuka kouluttaa?
Kanta-palvelun koulutukset löydät täältä ja voit kohderyhmittäin selata järjestettäviä koulutuksia.
8) Pitääkö kaikilla olla DC2?
Asiakkaat voivat siirtyä vuoden 2024 aikana käyttämään DC2. DC1:llä ei tule olemaan rajapintoja Kanta arkistoihin. Siirtymät DC2 tehdään Invianin ohjeiden ja aikataulujen mukaan, joista asiakkaita tiedotetaan mm. uutiskirjeillä.
9) Pitääkö olla arkistonhoitaja
Organisaatiossa täytyy olla nimettynä arkistonhoitaja, lisätietoa aiheesta löydät täältä.
10) Miten terveystiedot erotetaan muusta tekstistä, miten rajanveto tehdään?
Lähtökohtaisesti sosiaalipalvelujen antamisen yhteydessä laaditaan sosiaalihuollon asiakasasiakirjoja. Moniammatillisesta kirjaamisen oppaan löydät täältä, josta löytyy esimerkeillä kerrottuna mitkä tiedot tulee erotella.
DomaCaressa DC2 versiossa tulee olemaan valmius valita kirjauksen yhteydessä onko kirjaus potilastiedonvarantoon menevää vai sosiaalihuollon asiakasvarantoon kuuluvaa.
11) Mitä tapahtuu nykyisille lomakkeille, kun sosiaaliarkistoon siirrytään?
Jos lomakkeelle on vastaava sosmeta-asiakirja, tulisi siirtyä käyttämään sitä. Nykyisiä lomakkeita on kuitenkin mahdollista arkistoida pdf-muodossa.