Varausosion ideana on yhdistää neljä asiaa: Resurssit (esimerkiksi huoneet tai tarvikkeet), työntekijät, asiakkaat ja aikataulut. Varausosiota käytetään enimmäkseen kahteen tarkoitukseen eli huonevarausten kirjaamiseen ja tarkasteluun (jos asiakkailla on vain lyhyt aikaista oleskelua) tai kotihoidon tehtäviin, jolloin asiakaskäynnit nähdään aikajanalla.
1. Varausosion etusivu
Varaukset-välilehti aukeaa oletuksena varauskalenteri-näkymään, josta näet työntekijöiden tehtävät ja tehtäväryhmät.
1.1 Työkalurivi (a)
Työkalurivin tärkeimmät työkalut ovat Tehtävien hallinta eli niin sanottu punainen työkalu sekä Etsi-toiminto. Lisäksi vasemmassa laidassa oleva Päivitä-toiminto on hyödyllinen sillä sitä painamalla auki oleva kalenterinäkymä tarvittaessa päivitettyä.
1.2 Kalenterinäkymän työkalut (b)
Vasemmanpuoleisista säätimistä valitset montako päivää näytöllä näkyy yhtä aikaa (esimerkkikuvassa on valittu 1 päivän näkymä) ja oikeanpuoleisista valitset näytettävän päivän (tai jos valittuna on, että näyttää useita päiviä näytöllä niin näkymän ensimmäisen päivän).
1.3 Varauskalenterit-lista (c)
Esimerkkikuvassamme on vain yksi olemassaoleva varauskalenteri, mutta yleensä yrityksillä näitä on käytössä huomattavasti enemmän. Kalentereita voidaan luoda omansa vaikkapa kotikäynneille, siivoukselle tai eri yksiköille.
Tarkemmat ohjeet varauskalenterien luomiseen löydät täältä »
1.4 Varauskalenteri (d)
Varauskalenterin ylälaidassa on niin sanotut välilehdet joista voidaan vaihtaa kalenterin näkymä niin, että tehtävien sijaan voidaan tarkastella vaikka työntekijöitä tai työvuoroja.
Tehtävälistalla näkyvät ylemmässä osiossa työntekijät ja heidän tehtävänsä sekä alemmassa työtehtäväryhmät.
1.5 Välilehdet (e)
Varausosion lisäksi löydät välilehtien alta muun muassa Tilastot- ja Määritys-välilehdet. Määrityksistä voit tehdä muutoksia moniin tietoihin.