DomaCaren kaikille käyttäjille asetetaan käyttäjätunnusten luonnin yhteydessä oikeustaso. Oikeustaso määrittää käyttäjän oikeudet välilehtiin sekä muihin toimintoihin. Tietokannassa on oletuksena Opiskelijat, Perustaso, Vastaava, Yksikön pääkäyttäjä sekä Pääkäyttäjä. Yrityksen pääkäyttäjä voi luoda uusia oikeustasoja, muokata nykyisiä, sekä poistaa oikeustasoja Asetukset -välilehdellä, kohdassa oikeudet. Jos teillä on käytössä Varaukset- välilehti annetaan lisäksi varausosioon käyttöoikeudet erikseen varaukset osion Muokkaa varausosiota- kohdan 6/8 sivulta.


Suosittelemme uuden oikeustason luomisessa ennemmin kopioimaan joku vanha ja muokkaamaan sitä seuraavien ohjeiden mukaisesti, kuin luomalla alhaalta uutta. Jos luotte alhaalta uuden oikeustason niin silloin se tuo näkymään kaikki kannassanne olevat oikeudet, joka on haasteellinen jatkossa yllä pitää. 



Oikeustasojen muokkaaminen


Voit muokata oikeustasoja valitsemalla halutun oikeustason ja painamalla Muokkaa valittua oikeustasoa.
Oikeustason ollessa kirjoitettuna ISOILLA KIRJAIMILLA tarkoittaa se silloin, että kaikkiin sen alla oleviin esim. välilehtiin työntekijälle tulee oikeus. 



1. Lisää oikeuksia -valinnasta saat auki listan valittavista olevista oikeuksista.

2. Oikeus -lista kertoo mitä oikeuksia on kyseisellä oikeustasolla käytössä.

3. Oikeudet -osiossa (punaisella) määritetään onko oikeustasolla luku-, lisäys- vai muokkausoikeus ks. oikeuteen.

4. Yksiköt -oikeudet (vihreällä) määrittää mitä yksiköitä oikeus koskee. Toissijaisen yksiköön voidaan asettaa erilaiset oikeudet, kuin kotiyksikköön. 

5. Punaisesta raksista voit poistaa halutun oikeuden oikeustasosta.


Omat asiakkaat oikeustaso


1. Työntekijä näkee vain hänelle lisätyt asiakkaat ja niihin liittyvät tiedot oikeustason mukaisesti.

2. Kun käytetään Omat- asiakkaat oikeustasoa ja Varaukset-toimintoa annetaan näille työntekijöille Muokkaa varausosion 6/8 sivulla oikeudeksi Näytä.

 


Varaukset ja muokkaa varausosiota oikeudet


Varaukset välilehdellä pääset antamaan oikeudet työntekijöille kyseiseen varausosioon. Kohdasta muokkaa varausosioita ns. sininen kynä ja sieltä sivu 6/8.


Kaikki oikeudet antaa oikeuden muokata varauksia, laskea palveluita uudelleen tehtävänhallinnassa, poistaa tehtäviä jne. Tätä oikeustasoa käytetään yleensä pääkäyttäjillä ja yksikön vastaavilla.
Muokkaa var. antaa työntekijälle oikeuden lisätä mobiilissa tehtäviä sekä delegoida niitä muille. Usein käytössä peruskäyttäjillä.
Näytä käytetään esimerkiksi opiskelijoille ja omat asiakkaat oikeustason oleville. Jolloin he pääsevät käsittelemään vain heille määritettyjä asiakkaita ja tehtäviä.


HUOM! DC2:sen käyttöönoton yhteydessä huomioi seuraavat muutostarpeet


Lisää oikeustasoihin, joilla on oikeudet tavoitteisiin, rajoitustoimenpiteisiin ja mittauksiin seuraavat oikeudet. (punaisella ympyröity. Voi tarjota "lisää oikeuksia" - takaa hoitosuunnitelman kahteen kertaan. Voit valita molemmat)

Huomio, jos oikeustasossa on KAIKKI LOMAKKEET oikeus antaa se aina käyttäjille näkymään kaikki lomakkeet. Voitte tehdä oikeustasot myös siten, että määritätte oikeustasolle ainoastaan ne lomakkeet, joita kyseisen oikeustason käyttäjä tarvitsee.
Tällöin voitte nimetä oikeustasot esim. palvelualoittain.

Symbolikirjaus

Oikeustasossa tulee olla valittuna Symbolikirjaus 2 + Raportit näin näette ja voitte tehdä kirjauksia DC1 ja DC2.


Rajoitustoimenpiteet:

Vaati joko KAIKKI LOMAKKEET tai oikeustasossa alla olevat oikeudet


Esimerkki
Käyttäjä saa nähdä vain omat asiakkaat ja itse tekemänsä kirjaukset.


1) Asetukset - oikeustasot
2) Kopio esim. joku perustason oikeustaso valitsemalla oikeustaso ja kopio valittu oikeustaso
3) Muokkaa oikeustasoa siten, että siinä EI ole oikeutta KAIKKI ASIAKASTIEDOT
4) poista myös mahdollinen asiakastiedot- raportit
5) huomioi, että oikeustasossa on asiakastiedot -symbolikirjaus 2

6) täpät ainoastaan kohtaan omat asiakkaat
7) lisää muokkaa varausosion 6/8 sivulla työntekijälle oikeus näytä
8) muista lisätä käyttäjän tietoihin omat asiakkaat, joihin hänellä on oikeus.
HUOM! käyttäjä voi tehdä mobiilissa kirjauksen ainoastaan tehtävän kautta ei suoraan asiakkaan tiedoista.

Jos käyttäjällä on oikeus omien asiakkaiden kaikkiin kirjauksiin lisää oikeustasoon Asiakastiedot -raportit. Tämä oikeus tuo mm. oikeuden lisätä kirjauksia ja näkee kaikkien muidenkin käyttäjien tekemät kirjaukset.


Vinkit!!

Esimerkiksi ASIAKKAAN PERUSTIEDOT ja KAIKKI ASIAKASTIEDOT antavat oikeudet DC1 ja DC2 alla olevan taulukon mukaisesti

DC1DC2
ASIAKKAAN PERUSTIEDOTASIAKKAAN PERUSTIEDOT
Asiakasnäkymän välilehtiä ei ole(asiakasnäkymän välilehtiä ei ole)
Asiakastiedot- Kuvat, antaa laittaaAsiakastiedot- Kuvat, ei anna laittaa
Asiakastiedot- Hoitosuunnitelma (näyttää tavoitteet)Asiakastiedot- Hoitosuunnitelma, (ei näytä tavoitteita)
Perustietojen ym.muokkaus ylhäältä (tuloaikaa ei anna muokata)Perustiedot ja info päästää muokkaamaan
Etusivulla näkyy kalenteri muistutuksetEtusivulla ei näy kalenteria
Keskustelut ei ole ollenkaanNäkyvillä välilehdet: tiedostot, rajoitustoimenpiteet, yleisnäkymä
Keskustelut toimii

Jotta DC2 saa asiakas- välilehdet auki on lisättävä oikeustasoon ASIAKKAAN PERUSTIEDOT oikeus ja sen jälkeen oikeudet niihin ominaisuuksiin, joihin oikeustasolla on oikeus. 
KAIKKI ASIAKASTIEDOT(lomakkeineen)KAIKKI ASIAKASTIEDOT (ei lomakkeita) 
Kaikki asiakasvälilehdet näkyvilläKaikki asiakasvälilehdet näkyvillä
KAIKKI LOMAKKEETKAIKKI LOMAKKEET
Pikatulosteet (tulostusoikeus)Pikatulosteet (tulostusoikeus)
Etusivun kalenteriEtusivun kalenteri
Uusimmat kirjauksetUusimmat kirjaukset
Asiakkaan perustiedotAsiakkaan perustiedot
Asiakastiedot- LääkelistaAsiakastiedot- Lääkelista
Asiakastiedot-SymbolikirjausAsiakastiedot-Symbolikirjaus
Asiakastiedot- MittauksetAsiakastiedot- Mittaukset  (DC2 ominaisuus toimii) 
Asiakastiedot-DiagnoositAsiakastiedot-Diagnoosit
Asiakastiedot-LompakkoAsiakastiedot-Lompakko
Asiakastiedot-Asiakkaan kalenteriAsiakastiedot-Asiakkaan kalenteri
Asiakastiedot-UloskirjausraporttiAsiakastiedot-Uloskirjausraportti
Asiakastiedot-HoitosuunnitelmaAsiakastiedot-Hoitosuunnitelma = Tavoitteet  (DC2 ominaisuus toimii) 
Asiakastiedot-KuvatAsiakastiedot-Kuvat
Asiakastiedot-Laskutus (ei tule)Asiakastiedot-Laskutus (ei tule)
Asiakastiedot-Mitoitus (ei tule)Asiakastiedot-Mitoitus (näkyy ja antaa lisätä)
Asiakastiedot-LiitetiedostotAsiakastiedot-Liitetiedostot
Asiakastiedot-OmahoitajanlisäysAsiakastiedot-Omahoitajanlisäys
Asiakastiedot- Palvelupaketit (ei tule)Asiakastiedot- Palvelupaketit (ei tule)
Asiakastiedot- Palvelut (ei tule)Asiakastiedot- Palvelut (ei tule)
Asiakastiedot- RAIAsiakastiedot- RAI
Asiakastiedot- Rajoitustoimenpiteet  (DC2 ominaisuus toimii)