Varsinainen RAI-arvion tekeminen tapahtuu Asiakkaan tiedot -sivulla valitsemalla vasemmanpuoleisesta valikosta RAI Long-term Care -välilehti.

1. ALOITUS


Aloita täyttäminen kohdasta A. Arvioinnin perustiedot. Annettuasi arviolle tekoperusteen ja päivämäärän pääset vastaamaan muihin kysymyksiin.

Arviota tehtäessä voidaan siirtyä suoraan arviossa käytettäviin kohtiin, joista ensimmäisenä on kohta AC. Tottumukset.

2. VASTAUSLOMAKE


Jokaisen kysymyksen oikealla puolen olevaa sinistä kynä-painiketta klikkaamalla saat auki RAI-vastauslomakkeen.


HUOM. Voit myös aloittaa vastauslomakkeen täytön painamalla RAI-sivun ylälaidassa olevaa Täytä-painiketta, jolloin vastaaminen alkaa aina ensimmäisestä kysymyksestä.

RAI-vastauslomakkeessa:


a) Kysymysosio on vasemmalla


b) Kysymysosion alapuolella kysymykseen liittyvät intensiivijakson vastaukset ja kirjaukset sekä muistio


c) Oikealla puolella RAI-käsikirjan osio kysymykseen liittyen

HUOM. Ikkuna kannattaa kasvattaa koko ruudun kokoiseksi. Numeronäppäimillä voit vastata ja nuolinäppäimillä siirtyä eteen ja taaksepäin.


2.1 KYSYMYSTEN VÄRIT


Punainen: Kertoo, että osiossa on kysymyksiä joihin ei ole vastattu.


Vihreä: Kertoo, että osiossa on kysymyksiä joihin on jo vastattu. Käytännössä punainen muuttuu aina vihreäksi vastaamisen jälkeen.


Oranssi: Tämä väri tulee RAI-kyselyyn kahdella tavalla.


1) Kysymyksen vastaus on kopioitu aiemmin täytetystä RAI-kyselystä, mutta sitä ei ole muutettu tai kuitattu hyväksytyksi.


Näissä kysymyksissä keltamusta huutomerkki ja teksti ”Tämä arvo on kopioitu edellisestä arvioista. Vaihda arvo tai vahvista arvo oikeaksi.”

2) Kysymys on vapaaehtoinen ja siihen ei ole vastattu tai sitä ei ole kuitattu hyväksytyksi.


Näissä kysymyksissä keltamusta huutomerkki ja teksti ”Tähän kysymykseen vastaaminen on vapaaehtoista.” ja nappi ”Jätä vastaamatta.”

3. KUSTANNUSPAINOJEN LASKEMINEN


Kun RAI-arvio on tehty, voit laskea kustannuspainot ja muut lukemat RAI-sivun ylälaidassa olevaa Laske-nappia painamalla.

Tämä aktivoi RAI LTC:n RAP:t, jotka voit asettaa asiakkaan lähitavoitteiksi.


4. TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN


4.1 RAI:N POHJALTA

Valitse halutut esille nousevat asiat ja klikkaa Lisää tavoitteet -painiketta tehdäksesi näistä asioista tavoitteita asiakkaalle.


Valitsemasi tavoitteet aukeavat uuteen ikkunaan. Aseta tavoitteille selkeät arviointiasteikot, tavoitetekstit ja keinot.

4.2 MANUAALISESTI


Tavoitteita voidaan lisätä myös ilman RAI:n täyttämistä klikkaamalla Asiakkaan tiedot -sivun ylälaidassa tavoitesymbolien oikealla puolen olevaa info-painiketta.

Lisää uusi tavoite -painike löytyy Tavoite-ikkunasta aktiivisten tavoitteiden jälkeen, ennen päättyneitä tavoitteita.

5. TAVOITTEIDEN KIRJAAMINEN


Tavoitteet nousevat asiakkaan lähitavoitteiksi, joita voi seurata päivittäiskirjaamisen yhteydessä.

6. TAVOITTEET MOBIILISSA




Tavoitteita voidaan myös seurata ja täyttää mobiilisovelluksessa. Lisätietoja mobiilisovelluksen kautta tapahtuvasta tavoitteiden kirjaamisesta löydät täältä.