Sote-ammatti- ja henkilökortin käyttö DomaCaressa sosiaalihuollon asiakastietovarannon käytön yhteydessä

Milloin korttia tarvitaan:

- Rekisterinhaku toisen rekisteristä: Kortti on välttämätön, kun haetaan tietoja toisen rekisteristä, kuten HVA-rekisterihakuja.

- Asiakirjojen allekirjoittaminen: Allekirjoitusta vaativat asiakirjat edellyttävät varmennekortin käyttöä, kuten rajoitustoimenpidepäätökset.

Milloin korttia ei tarvita:

- Kun asiakkaalle valitaan aktiivinen asia ja tehdään merkintä asiakkaan arjesta.

- Kun asiakkaan sosmeta-lomakkeita, kuten toteuttamissuunnitelmia, katsotaan tai täytetään.

- Luetaan asiakkaasta tehtyjä merkintöjä omassa yksikössä.

- Mobiilikirjaukset: Tapauksissa, joissa kirjauksia tehdään tai arkistoidaan ilman ammattihenkilön sähköistä allekirjoitusta, korttikirjautumista ei vaadita.

Miksi korttia ei edellä mainittuihin tarvita?

- Vahva tunnistautuminen: DomaCaren käyttö vaatii organisaation hyväksynnän. Käyttäjätunnus ja vahva salasana riittävät tunnistautumiseksi ohjelmassa.


On tärkeää, että organisaatio on määritellyt kirjautumistavat ja niiden käytön omavalvontasuunnitelmassaan. Noudattamista tulee valvoa ja arvioida tietoturvan kanna



Kortintietojen asettaminen käyttäjän taakse:

Käyttäjän tiedoijin lisätään kortinnumero Käyttäjän lisääminen

Kortilukijaohjelman lataamisen ohjeet löydät Kortinlukijan ja kortinlukijaohjelmiston asentaminen

Korttikirjautuminen tällä hetkellä vielä asiakastestissä.

Jotta korttikirjautumista voi käyttää vaatii se Invianilta asetuksien kytkemistä. (ilmoitamme, kun asetukset on kytketty päälle kaikkiin kantoihin)
app.domacare.fi on kyseinen valikko. Lisää ohjeita löydät DomaCaren asennus ja laitteiden rekisteröinti