Tähän on koottu muistilista, jonka avulla saatte Kanta-palveluiden sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöön. Listaan on sisällytetty linkkejä eri sivuille kuten Kanta-palveluihin ja tukisivujen ohjeisiin. Toivottavasti tämä auttaa teitä tarvittavien valmistelevien toimenpiteiden tekemisessä.
- Tutustu, tutki ja perehdy Kanta-palveluiden ja THL ohjeisiin ja materiaaleihin - alkuun pääset täältä -> Kela ja THL: Sosiaalihuollolle on tarjolla tukea ja ohjausta Kanta-palvelujen käyttöönottoon
- Seuraa ja osallistu niiden Hyvinvointialueiden info tilaisuuksiin ja materiaaleihin, joille tuotatte palveluja
- Ilmoittaudu Lyytiin ja Kanta Ekstranetiin asiakastietovarannon käyttäjäksi tarvittavat tiedot löydät Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönotto
- Tietoturvasuunnitelman päivittäinen Tietoturvasuunnitelma
- Varantoon liittyvät uudet ominaisuudet sekä korttikirjautumismahdollisuus otetaan käyttöön kaikissa kannoissa Invianin toimesta.
Tästä tiedotetaan vielä Päivitystiedotteet ja ajankohtaiset
Kirjautuminen järjestelmään sote-kortilla - Sote-ammatti- ja henkilökortin käyttö DomaCaressa
Yksikkötietojen ajantasaisuus - Ohjeet tarkentuu 2026 Uuden yksikön lisääminen
Käyttäjien tietoihin korttinumeron lisäminen -Luo uusi käyttäjä (luodaan DC1)
Symboleiden muokkaus - Ohjeet tarkentuu 2026 Oikeustasot ja symbolipuun muokkaaminen
Oikeustasot - näistä tulee tarkemmat ohjeet 2026
Asiakkuuden avaaminen DC2 - Ohjeet tarkentuvat vielä 2026 Rekisterinkäyttöoikeuden avaaminen
Rekisterihaku DC2 - Ohjeet tarkentuu 2026 Rekisterinkäyttöoikeuden avaaminen
Siirto DC2 - Ohjeet tarkentuu 2026 Siirrot kanta-palveluihin
Lomakkeiden käyttö DC2 - Ohjeet tarkentuu 2026 Sosmeta lomakkeen käyttö
Kirjaaminen DC2 - Ohjeet tulee 2026
Rajoitustoimenpiteiden käyttö sosiaalihuollon asiakastietovarannon osalta DC2- Ohjeet tulee 2026
Osallistuthan meidänkin webinaareihin, jotka löydät Koulutuskalenteri sekä seuraathan meidän tiedotteita ohjeet löydät Tukisivujen tiedotteet suoraan sähköpostiisi
Tätä muistilistaa päivitetään säännöllisesti aina, kun uusia ohjeita tai vaatimuksia ilmenee.