Hilmo-ilmoituksia varten tulee olla yksikön tiedoissa Paltu-koodi, Paltu-tarkenne ja OID-koodi.
Voit lisätä tiedot Asetukset-välilehdellä, Yksikön tiedot-kohdassa. Löydät Paltu-tiedot täältä ja OID-koodin täältä.
Uutta asiakasta lisättäessa DomaCareen, valitse täytetäänkö asiakkaasta hoitoilmoitus ja mikä Hilmo on kyseessä.
Valitse OK-painike, jolloin aukeaa Hilmon Uusi hoitojakso-ikkuna.
Täytä hoitojakson tiedot ja valitse Tallenna-painike. Nyt asiakkaalle on avattuna uusi hoitojakso.
Hoitojaksojen tietoja pystyy tarkastelemaan ja muokkaamaan asiakassivulla, HILMO-hoitojaksot - kohdassa.
Asiakassivun ylälaidassa oleva Hilmo- valintaikkuna tulee olla valittuna, jotta asiakkaan tiedot viedään Hilmoon. Mikäli valintaa ei ole tehtynä, niin mm. poissaolomerkintöjen yhteydessä ei kysytä Hilmoon liittyviä tietoja.
Hilmo-jakson päättäminen
Kun lisäät asiakkaalle poissaolon Poissaolot-painikkeesta asiakkassivun ylälaidassa, avautuu Asiakkaan poissaolot-ikkuna. Mikäli kyseessä on henkilökohtainen poissaolo joita ei merkitä Hilmoon, laitetaan täppä Henkilökohtainen poissaolo-kohtaan. Muutoin valitaan valikosta poissaolon syy ja tallennetaan.
Tallennuksen jälkeen avautuu Päättynyt hoitojakso-ikkuna, jossa voit tarkistaa hoitojakson tiedot. Tallennuksen jälkeen asiakkaan ko. hoitojakso on päätetty.
Voit päättää Hilmo-hoitojakson myös HILMO-hoitojaksot välilehdellä ko. hoitojakson kohdalla Lopeta hoitojakso-painikkeesta.
Kun painat Lopeta hoitojakso-painiketta, ohjelma tallentaa lomakkeelle täytetyt tiedot ja tyhjentää lomakkeen. Mikäli haluat vielä tarkastella lomakkeelle tallennettuja tietoja, saat tiedot näkyviin Kaikki-painikkeesta.
Mikäli asiakkaan yksikön palveluntuottaja koodi muuttuu kesken vuoden, on asiakkaan hoitojaksotiedot lähetettävä THL:lle ennen siirtymistä uuden palveluntuottajan koodin alle. Näin hoitojaksot kohdistuvat oikealle palveluntuottajalle.