Osahyvitys
Hyvityslaskun voi tehdä suoraan asiakaskortin kautta “Lisää laskutettavaa” painikkeen kautta tai palvelukoosteella saman nimisen painikkeen kautta. Mikäli hyvitys tehdään jo kirjanpidossa suljettuun kuukauteen, niin hyvitys tulee kirjata seuraavalle kuulle, mutta laskun kuvaukseen voi kirjoittaa esimerkiksi “Hyvitys elokuun tapahtumaan” Alla esimerkki:
Mikko Mallikkaalle on myyty Asumispalveluiden tuotetta elokuussa ja nyt asiakkaalle pitää tehdä 50% hyvity:
Avaa asiakaskortti tai palvelukooste (ja valitse oikea asiakas)
Paina “Lisää laskutettavaa” painiketta
Täytä kirjauspäivämäärä (avoimelle kuulle, yleensä kuluva kuukausi)
Tarkista asiakas
Lisää tuote mitä haluat hyvittää
Muuta plus merkki miinukseksi hyvitystä tehdessä, kuten kuvassa
Kpl määrä riippuu hyvityksen suuruudesta. Näet kpl määrän vieressä oikealla summan. 50% tässä tapauksessa tarkoittaa 0,5kpl, jolloin paketin hinnasta hyvitetään puolet.
Monet asiakkaamme käyttävät ns euron tuotteita, jolloin kpl määrä kenttään päivitetään suoraan hyvityksen euromäärä. Mikäli tuotteen taakse on määritelty hinta Laskutus -> Tuotteet välilehdellä, niin määritellään kpl määrä. Tarkista siis aina hyvitystä tehdessäsi Yhteensä: euromäärä.
Kun olet tarkistanut tiedot, niin paina Tallenna.
Hyvityslasku näkyy palvelukoosteella sen kuukauden kohdalla mille kuukaudelle hyvitys on kirjattu.
Hyvitysrivin voit myös nähdä asiakaskortilla:
Alla esimerkki palvelukoosteen näkymästä. Tehty hyvitysrivi miinustaa asiakkaalle muodostuvan laskun määrää.
Kokohyvitys
Saat tehtyä kokohyvityksen laskulle Laskutushistorian kautta.
Mene Laskutus -> Laskutushistoria -> Etsi lähetetty lasku, jonka haluat hyvittää ja valitse se. Sen jälkeen paina punaista nuolta.
Kun olet painanut punaista nuolta eteen tulee ikkuna ja tee valinta.
Voit lähettää laskun heti rajapinnan kautta talouden järjestelmään tai luoda siitä siirtotiedoston omalle koneelle. Hyvityslasku ei muodostu erikseen hyväksyttäväksi palvelukoosteelle.
Kun olet vienyt laskun rajapinnan kautta, muista tallentaa hyvitys laskutushistoriaan.
Löydät hyvityksen laskutushistoriasta siltä päivältä milloin teit sen, mutta myös alkuperäisen laskun kuukaudelta
Alkuperäinen lasku on nyt muuttunut miinus merkkiseksi.
Haluamme muistuttaa, että järjestelmämme ei ole suunniteltu taloushallinnon järjestelmäksi, eikä laskutushistoria ole muuttumatonta. Tämä tarkoittaa, että tiettyjen tietojen tai tapahtumien muokkaaminen saattaa olla mahdollista, mikäli tuotteisiin tai muihin historiatietoihin tehdään muutoksia.
Olemme kuitenkin tietoisia tämän ominaisuuden tärkeydestä ja suunnittelemme sen kehittämistä seuraavassa DomaCare 2 -versiossa. Työskentelemme jatkuvasti parantaaksemme järjestelmän toiminnallisuuksia ja otamme käyttäjäpalautteen huomioon tulevissa päivityksissä.
Kiitos ymmärryksestänne!