Kun hyvityslaskut tehdään DomaCaren kautta, voidaan laskutusaineisto helpommin täsmäyttää kirjanpidon kanssa. Ja vältytään aikaa vieviltä selvitystöiltä tilintarkastuksessa.
Ohje hyvityslaskun tekoon:
Hyvityslaskun voi tehdä suoraan asiakaskortin kautta “Lisää laskutettavaa” painikkeen kautta tai palvelukoosteella saman nimisen painikkeen kautta. Mikäli hyvitys tehdään jo kirjanpidossa suljettuun kuukauteen, niin hyvitys tulee kirjata seuraavalle kuulle, mutta laskun kuvaukseen voi kirjoittaa esimerkiksi “Hyvitys elokuun tapahtumaan” Alla esimerkki:
Mikko Mallikkaalle on myyty Asumispalveluiden tuotetta elokuussa ja nyt asiakkaalle pitää tehdä 50% hyvitys.
Avaa asiakaskortti tai palvelukooste (ja valitse oikea asiakas)
Paina “Lisää laskutettavaa” painiketta
Täytä kirjauspäivämäärä (avoimelle kuulle, yleensä kuluva kuukausi)
Tarkista asiakas
Lisää tuote mitä haluat hyvittää
Muuta plus merkki miinukseksi hyvitystä tehdessä, kuten kuvassa
Kpl määrä riippuu hyvityksen suuruudesta. Näet kpl määrän vieressä oikealla summan. 50% tässä tapauksessa tarkoittaa 0,5kpl, jolloin paketin hinnasta hyvitetään puolet.
Monet asiakkaamme käyttävät ns euron tuotteita, jolloin kpl määrä kenttään päivitetään suoraan hyvityksen euromäärä. Mikäli tuotteen taakse on määritelty hinta Laskutus -> Tuotteet välilehdellä, niin määritellään kpl määrä. Tarkista siis aina hyvitystä tehdessäsi Yhteensä: euromäärä.
Kun olet tarkistanut tiedot, niin paina Tallenna.
Hyvityslasku näkyy palvelukoosteella sen kuukauden kohdalla mille kuukaudelle hyvitys on kirjattu.
Hyvitysrivin voit myös nähdä asiakaskortilla:
Alla esimerkki palvelukoosteen näkymästä. Tehty hyvitysrivi miinustaa asiakkaalle muodostuvan laskun määrää.