Sisällysluettelo
Reseptipalvelun käyttöönotton voit perehtyä tämän sivun lisäksi myös täältä
Kanta palveluista löydät lisätietoa täältä
HUOM! Tässä ohjeessa otetaan käyttöön vain sähköinen lääkemääräys, ei potilastiedon arkistoa (toimitetaan myöhemmin erillistä ohjelmistoa käyttäen).
DomaCare eResepti -järjestelmä toimii Kanta-palveluiden välittäjänä ja se on merkitty THL:n Kanta-välittäjärekisteriin OID-tunnuksella 1.2.246.537.6.918.18.17
Vaikka alla kuvattu lista on pitkänlainen niin kannattaa huomioida, että monia ensimmäisiä vaiheita yrityksellänne on jo valmiiksi tehtynä tai olemassa. Liittymisprosessi on lyhykäisyydessään seuraavanlainen:
1. TERVEYDENHUOLLON LUVAT
Oletettavasti kaikilla DomaCare eReseptin käyttöönottajilla jo liittyessä kunnossa.
2. PALVELUNTUOTTAJANREKISTERI SOTERI
Tarkistakaa, että tietonne on Palveluntuottajanrekisterissä Soterissa ajantasalla täältä.
3. TIETOTURVASUUNNITELMA
Ohjeet tietoturvasuunnitelmaan liittyen löydät täältä
Domacaren tietoturva ja tietosuoja löytyy täältä
4. HENKILÖSTÖN KOULUTUS
Reseptiohjelmistoa käyttävälle henkilöstölle tulee järjestää koulutus. Laajan sähköisen reseptijärjestelmän esittelyn löydät Kanta-sivuilta täältä.
5. KANTA-SOPIMUS
Yritys tekee Kanta-sopimuksen ja ilmoituksen uuden järjestelmän käyttöönotosta Kanta Ekstranetissä, jonka löydät täältä.
a) Kirjautuminen Kanta Ekstranettiin tapahtuu verottajan yritykselle antamilla Katso-tunnuksilla.
b) Mikäli olette ollut jo sähköisen reseptijärjestelmän käyttäjä, jonkun toisen ohjelmistotoimittajan kautta niin pelkkä ilmoitus uudesta järjestelmästä riittää.
6. LIITTYVÄN ASIAKKAAN ILMOITUS
Yrityksen tulee tehdä liittyvän asiakkaan ilmoitus lähettämällä asiasta sähköpostia osoitteisiin Paivi.Achte@thl.fi ja kanta@kanta.fi.
7. VRK-KORTIT
Reseptijärjestelmää käyttävällä henkilökunnalla tulee olla käytössään Väestörekisterikeskuksen myöntämät toimikortit eli VRK-kortti. DomaCare eReseptissä kirjautuminen sekä jokainen reseptin varmennus vaatii tunnistautumisen VRK-kortilla.
8. KÄYTTÄJIEN ASETTAMINEN
DomaCare eResepti -järjestelmää käyttävän asiakasyrityksen tulee toimittaa Kelalta tullut vahvistusilmoitus DomaCaren asiakaspalveluun osoitteeseen tuki@domacare.fi, jotta voimme perustaa yritykselle DomaCare eReseptin.
Kaikilla DomaCare eReseptiä käyttävillä henkilöillä (lääkärit/sairaanhoitajat) tulee olla käyttäjätunnus yrityksen DomaCareen ja DomaCaressa oman käyttäjäprofiilinsa taakse asetettuna toimikortin numero.
HUOM. Käyttäjien kirjautuminen järjestelmään tapahtuu ainoastaan VRK:n korteilla!
9. OHJELMISTON ASENNUS
DomaCare eResepti -järjestelmän asennus ja toiminnan varmistaminen tapahtuu asiakkaan työpisteissä. Tietokoneille, joilta reseptijärjestelmään kirjaudutaan, täytyy asentaa DomaCaren lisäksi mPollux-kortinlukuohjelma ja Domasigner-ohjelmisto. Domasigner-ohjelmistolla kirjaudutaan DomaCare eReseptiin. Koneen oletusselaimeksi tulee asettaa Googlen Chrome-selain.
HUOM. Tietokoneissa oltava fyysinen kortinlukija. Reseptien allekirjoitustoiminnot EI ole vielä käytettävissä mobiililaitteilla (puhelimet, tabletit).
Lataa mPollux-kortinlukuohjelmisto täältä »
Lataa Domasigner-ohjelmisto täältä »
Lue Googlen ohjeet oletusselaimen asettamiseksi täältä »
10. KOULUTUS
Käyttäjien kouluttaminen DomaCare eResepti -järjestelmän käyttöön. Tähän tarkoitukseen voidaan käyttää esimerkiksi testiympäristöä.