Jos sinulla ei työlistalla ole merkittyjä tehtäviä niin voit hakea niitä itsellesi Tehtävien hallinta -osion kautta. Samassa paikassa voit myös tarkastella muiden yksikkösi työntekijöiden työlistoja ja delegoida tehtäviä eteenpäin. Tehtävien hallintaan pääset sivuvalikon kautta, joka aukeaa painamalla sovelluksen vasemmassa ylälaidassa olevaa kolmea viivaa.


HUOM. Tämä ohjesivu on jaoteltu Tehtävälistan neljän välilehden mukaan (ks. kuva oikealla), mutta peruskäyttäjän kannalta tärkeimmät toiminnot (tehtävien hakeminen ja delegointi) löytyvät kohdasta 1.


Sivun ylälaidassa olevalla päivämäärä valitsemella voit siirtyä tarkastelemaan vasenta nuolta painamalla aikaisempien päivien tehtäviä tai oikeaa nuolta painamalla tulevien päivien tehtäviä. Oletuksena ohjelma näyttää tämän päivän tehtäväryhmät ja tehtävät niiden alla.

1. TYÖNTEKIJÖITTÄIN


Tehtävien hallinta -osio aukeaa aina Työntekijöittäin-välilehdelle, joka koostuu kahdenlaisista tehtäväryhmistä. Sivun ylimpänä ovat työntekijöiden nimellä heidän tehtävälistansa ja niiden alla esimiehen luomia tehtäväryhmiä (esim. Aamu 1, Aamu 2 ja Päivä 1, Päivä 2). Esimiehen luomat tehtäväryhmät näkyvät eri värillä, jotta tiettynä aikana tehtävät erottuisivat toisistaan paremmin. Värit tulevat suoraan DomaCaren työpöytäsovelluksessa niille määritellyistä väreistä. Tehtäväryhmän vasemmassa laidassa on ryhmän nimi ja oikeassa sinisen neliön sisällä ryhmän sisältämien tehtävien määrä. Ryhmän sisältämiä tehtäviä voit tarkastella klikkaamalla ryhmän nimeä.


1.1 TEHTÄVIEN HAKEMINEN ITSELLE


Yleensä tehtäviä itselle haettaessa hoitajat valitsevat esimiehen laatiman tehtäväryhmän, mutta myös yksittäisiä tehtäviä tai toiselle työntekijälle määriteltyjä tehtäviä/tehtäväryhmiä voi valita itselleen samalla tavalla kuin tässä ohjeessa valitsemme tehtäväryhmän. Tehtäväryhmät näkyvät sovelluksessa eri värisenä.


Useimmiten ensimmäisenä aamulla vuoroon tullut hoitaja valitsee tehtäväryhmän Aamu 1, seuraava valitsee Aamu 2:n ja niin edelleen.


a) Valitaksesi tehtäväryhmän itsellesi paina tehtäväryhmän nimeä pitkään. (Pelkkä ryhmän nimen näppäisy avaa vain tehtäväryhmän tarkastelua varten.)


Jos haluat siirtää vain jonkun tietyn tehtävän itsellesi niin aukaise ensin tehtäväryhmä / työntekijän tehtävälista ja paina haluttua tehtävää pitkään.

b) Avautuvasta dialogi-ikkunasta paina Siirrä minulle -nappia.

1.2 TEHTÄVIEN DELEGOIMINEN MUILLE


Tehtäväryhmän tai yksittäisen tehtävän voi delegoida toiselle työntekijälle


a) painamalla tehtävää/tehtäväryhmää pitkään pohjassa ja

b) napsauttamalla avautuvasta valikosta Delegoi-painiketta.

c) Tämän jälkeen tulee valita työntekijä jolle tehtävä siirretään ja hyväksyä tehtävän delegointi.


1.3 OMIEN TEHTÄVIEN PALAUTTAMIEN


Käyttävä voi Tehtävien hallinnassa näkyvää omaa työlistaansa pitkään painamalla ja avautuvasta valikosta Aseta tehtävät jakamattomaksi -painiketta painamalla siirtää omat tehtävänsä takaisin ryhmiin. Tällöin muut voivat siirtää itselleen kyseisen käyttäjän omalla työlistalla olleita tehtäviä.


1.4 MUIDEN TYÖNTEKIJÖIDEN TEHTÄVÄLISTOJEN TARKASTELEMINEN


Voit tarkastella muiden työntekijöiden tehtäviä aukaisemalla kerran näpsäyttämällä heidän nimellään varustettua tehtäväryhmää. Voit siirtää heidän tehtäviään itsellesi tai delegoida niitä muille.


2. AIKAJÄRJESTYKSESSÄ


Aikajärjestyksessä-välilehdellä näet kaikki päivän tehtävät järjestyksessä aamun ensimmäisestä illan viimeiseen. Näkymä helpottaa hahmottamaan ettei mikään tehtävä jää tekemättä.


Jos jokin tehtävä on jäänyt tekemättä (eikä se ole aikakriittinen) niin se voidaan siirtää esimerkiksi seuraavalle päivälle seuraavasti:


a) Avaa tehtävä klikkaamalla sitä Aikajärjestys-välilehden näkymässä.


b) Muuta nyt äsken avatussa Tehtävän tiedot -näkymässä tehtävän päivämäärää ja aikaa, jolloin se siirtyy haluamaasi ajankohtaan.

3. KARTTA


Kartta-välilehdellä voit tarkastella työntekijöiden liikkeitä kartalla tai omia/muiden tehtäviä. Työntekijät näkyvät kartalla pelinappulana, kun taas tehtävät näet punaisina karttamerkintöinä.


Kartan alapuolella näet listan työntekijöistä joiden tehtäviä voit tarkastella. Kunkin työntekijän nimen perässä on kolme painiketta, joilla voit valita näetkö työntekijän, hänen tehtävänsä ja/tai hänen reittinsä kartalla.

Tehtävää klikatessasi näet asiakkaan nimen, osoitteen ja tehtäväkäynnin ajankohdan.

4. AIKAJANA


Aikajana ei ole tarkoitettu tällä hetkellä mobiililla käytettäväksi, joten se ei toimi kunnolla kännykkäversiossa. Tabletilla tarkasteltaessa sitä on mahdollista tarkastella jo paljon paremmin.